4. 11. 2018

Šperky Tous

I v Česku je nyní díky výrazné reklamní kampani dobře známá šperkařská firma Tous. Kromě šperků prodává i další módní doplňky (kabelky, peněženky, sluneční brýle, hodinky), přičemž hlavní myšlenkou této katalánské značky je tzv. "dostupný luxus", který nadchne jedinečným stylem, zábavnou povahou a mladistvým duchem. Na rozdíl od světově mnohem proslulejších konkurentů tu ceny začínají jen v jednotkách tisíc. Tous v poslední době neustále expanduje, v současnosti disponuje sítí takřka 600 obchodů na pěti kontinentech a zaměstnává více než 3 500 lidí.



Příběh šperkařské firmy Tous se přitom začal psát již téměř před sto lety. Celý projekt se zrodil roku 1920 v katalánském městě Manresa, kde si manželé Salvador Tous a Teresa Ponsa otevřeli malou dílnu specializující se na opravu hodinek. Od hodinek ke šperkům není až tak daleko, avšak fakticky s jejich cílenou výrobou začínají až ve chvíli, kdy v rodinném podniku pokračuje jejich syn Salvador Tous spolu s manželkou Rosou Oriol - oba dva velmi kreativní a talentovaní. Pozvolný růst firmy nabral na rychlosti v 80. letech 20. stol., kdy se nedílnou součástí značky stal symbol medvídka. Došlo k tomu konkrétně roku 1985, kdy Rosa Oriol při návštěvě Milána zahlédna v jednom z výkladů plyšového méďu, což jí okamžitě vnuklo nápad přetavit tento symbol něhy, lásky, radosti a bezpečí v ozdobný prvek. Ihned si představila, jak by takový medvídek vypadal ve zlatě... Inu, profesní deformace.


Každopádně právě konec osmdesátých a počátek devadesátých let se nesl ve znamení rychlé expanze této původně ryze rodinné firmy na národním i mezinárodním trhu. V roce 1989 Tous otvírá svůj první obchod v Barceloně a v roce 1996 se místem první mezinárodní expanze stává Japonsko. Ještě před koncem tisíciletí se kolekce ženských šperků rozroste i o další klasické módní doplňky (kabelky, parfémy, šály,...), ačkoliv občas firemní návrhářky zabrousily třeba i do světa sportovních potřeb či mobilních telefonů. 

Aktuálně má Tous stovky prodejen po celém světě, avšak sídlo společnosti se doposud nachází v katalánské Manrese, kde se též vyrábí největší část produkce. Společnosti, jejíž roční tržby přesahují 400 milionů dolarů, nyní vévodí čtveřice sester (Alba, Marta, Rosa a Laura), které se v rodinném podniku pohybovaly odmalička a od roku 2008 mu vládnou zcela samy. Zatímco manažersky podnik řídí nejstarší Alba, oddělení designu má na starosti Marta. Ta je pyšná zejména na fakt, že Tous u svých šperků tradičně pracuje pouze s drahými kovy a přírodními kameny. Celosvětovou popularitu značce přináší i angažmá známých tváří (v minulosti např. Arantxa Sánchez Vicario, Kylie Minogue, Jennifer López či Gwyneth Paltrow). Prostřednictvím franšíz a lokálních distributorů se Tous nyní zaměřuje i na střední a východní Evropu. V letech 2017-2018 expanduje i do Česka - několik prodejen se nachází v Praze, Plzni a Ostravě, výhledově očekáváme pobočky i v Brně či Karlových Varech.

Žádné komentáře:

Okomentovat