3. 3. 2021

Penelles

Penelles je zdánlivě nevýznamná vesnička v katalánském vnitrozemí, napůl cesty mezi městečky Balaguer a Tàrrega. Zároveň je vstupní branou do okresu Noguera. První písemné zmínky o Penelles pochází z konce 11. století, následně ves přecházela ze správy jednoho rytířského řádu do druhého. Správu nad pevností měli kdysi templáři i maltézští rytíři. Většina středověkého městečka však byla zničena během válek ve 14. a 16. století. Ačkoliv zde na počátku 20. století žilo více než 1 200 osob, v posledních padesáti letech se obec vylidňuje. Aktuálně je v Penelles trvale hlášeno jen něco málo přes 400 lidí.

Nově vymalovaný interiér kostela Sant Joan Baptista v Penelles (Foto: www.timeout.cat)

Na velikosti však nezáleží, pokud máte něco, co vás činí skutečným originálem. V tomto případě jde o trošku bizarní titul obce, která má pravděpodobně nejvíce mural artu na obyvatele v celém Španělsku. Mural art je dle encyklopedické definice umělecký směr vycházející ze street artu a zaměřuje se na velkoplošnou malbu na stěny ve veřejném prostoru. Obvykle jde o aktivitu legální a často dokonce s komerčním využitím. V Penelles však již několik let tento umělecký směr dokonale využívají k přilákání turistů. Řeč je o již vcelku tradičním Gargar Festivalu, jenž by se měl letos v květnu konat již pošesté. Za vznikem festivalu stojí několik mladých designérů ze společnosti Binomic, kteří se inspirovali pouličním uměním v brazilském městě Rio de Janeiro. V roce 2016 tak v Penelles zorganizovali první ročník festivalu, jehož jméno odkazuje na zvuky, které vydává stepokur krásný, pták vyskytující se zejména na jihu Afriky, na Středním Východě a v Asii.

A projekt skutečně zafungoval. V zapomenuté vísce se 400 obyvateli se podařilo nastartovat solidní turistický ruch, který v době konání festivalu do místních uliček přitáhne až 40 000 lidí, řadu z nich i z nejrůznějších koutů světa. Pozvaní umělci nejsou za své výtvory odměňování, svá díla tu vytvářejí doslova za stravu a ubytování, nicméně zároveň mají dokonalou příležitost k sebeprezentaci. Organizátoři jim pak samozřejmě zajistí barvy i všechno další vybavení. Tematika je vesměs volná, ale všechny nástěnné malby by měly alespoň částečně odkazovat k venkovu a celkově rurálním tématům. V rámci loňského pátého ročníku se součástí happeningu stal i místní kostel Sant Joan Baptista pocházející z roku 1961. O jeho nový interiér se postaral katalánský vizuální umělec Berni Puig (*1990) z Manresy, jenž ve svých dílech používá zásadně jen základní barvy a geometrické tvary. Vizuálně připomíná kupříkladu díla Pieta Mondriana či Joana Miróa. Dílo v místním kostele dostalo název Omnipresent a jde o barevnou mapu Penelles a okolí se zvláštním důrazem na úrodné lány místních polí. Další nádherné malby najdete přímo na stránkách festivalu, na jeho sociálních sítích či ve fotoreportáži deníku Nació Digital.

Kromě výše zmiňovaného festivalu se Penelles může chlubit už jen minimem pamětihodností spíše lokálního významu. Je tu však jedna budova, která si několik řádků přeci jen zaslouží. Jde o historickou usedlost Castell del Remei, stylizované do podoby středověkého hradu, ačkoliv ve skutečnosti jde o dílo z přelomu 19. a 20. století.  Castell del Remei dnes nabízí kompletní služby v oblasti rurálního cestování. Kromě samotné usedlosti, jež disponuje více než třiceti pokoji, můžete navštívit zdejší restauraci, poutní místo a především místní vinné sklepy, které se mohou pyšnit dalším katalánským nej. Právě zde se totiž nachází nejstarší katalánský producent vína a jeden z nejstarších v celém Španělsku. Současným vlastníkem vinařství je katalánský enolog Tomàs Cusiné. Ročně tu vyrobí takřka milion láhví bílého a červeného vína různých odrůd pěstovaných na přibližně 200 hektarech půdy obklopující historickou usedlost.

Žádné komentáře:

Okomentovat