10. 4. 2019

Katalánský osel

Katalánský osel, v Katalánsku známý jako "ruc català" nebo také "guarà" (latinsky též Equus asinus var. catalana) je jedinečnou oslí rasou s původem v Katalánsku, která je v posledních dekádách v neustálém ohrožení. Katalánský osel patří k těm největším v rámci svého druhu. V kohoutku dosahuje výšky až 165 cm a může vážit i více než 400 kg. Má vždy krátkou černou srst a dlouhé, vždy vzhůru mířící uši; bílé břicho i čumák. Povahově jde o inteligentní a vznešené plemeno, avšak jen v případě, že je s ním dobře zacházeno. V Katalánsku byl v uplynulých staletích velmi důležitým domácím zvířetem, pro svou robustnost byl dokonce považován za nejlepší plemeno na světě. Faktem je, že ještě v 19. století šly jeho počty do desítek tisíců. V té době se jednalo o jeden z nejzajímavějších vývozních artiklů v rámci Katalánska, proto stál katalánský osel i u zrodu mnoha dalších speciálně vyšlechtěných plemen v Itálii (např. rasy Pantelleria, Martina-Franca, Ragusana), v mnoha afrických zemích či v USA, kde se stal jedním ze symbolů dobývání tzv. divokého západu.

Katalánský osel z oslí farmy ve Fuives (Foto: www.calafell.tv)

Ještě v několika prvních dekádách 20. století se oslíkům dařilo relativně dobře, avšak následná mechanizace společnosti, rozšíření aut a zemědělských strojů postupně vytlačily tohoto po staletí věrného lidského druha do pozadí. Osel se rázem stal tvorem nepotřebným, a tak jeho počty velmi dramaticky klesly. Katalánský osel dnes přežívá již jen v několika stovkách exemplářů, z nichž drtivá většina se nachází v Katalánsku, menší část pak na jihu Francie (tedy v tzv. Severním Katalánsku). Jednou z nejdůležitějších oslích farem, jež se stará o chov (a zachování) tohoto plemene, je statek Centre Mundial del Ruc Català ve Fuives (Olvan) nedaleko Bergy, kde chovají více než sto exemplářů tohoto plemene. Každé nově narozené oslí mládě je zde velkým úspěchem, velkou pozornost vzbudilo zejména nedávné narození oslích dvojčat Huga a Pralinky. Farma nabízí návštěvníkům krátké prohlídky, možnost nákupu oslích produktů (kosmetika, dárkové předměty) i příležitost si svého oslíka zasponzorovat a pomoct tak k záchraně katalánského osla.


V dnešní době je však v Katalánsku osel jakýmsi národním symbolem. Na první pohled by se skoro zdálo, že jde o tradici sahající do dávné minulosti, avšak opak je pravdou. Oslík je dnes oblíbeným symbolem zejména u zastánců katalánské nezávislosti, nicméně ono symbolické použití sahá ve své podstatě pouze do přelomu 20. a 21. století. Na počátku všeho hledejme španělskou obchodní skupinu Osborne, kterou proslavila zejména produkce mnoha známých vín, sherry či brandy. Na konci 50. let 20. stol. tato společnost vymyslela chytlavou reklamní kampaň na jeden ze svých výrobků. Po celém Španělsku postupně rozmístila obrovské reklamní panely (něco na způsob billboardů) se siluetou typického španělského býka. Tyto 14 metrů vysoké býčí siluety se během následujících let staly skutečným španělským národním symbolem - dostatečně to dokumentuje rozhodnutí španělského Nejvyššího soudu z roku 1997, které nařídilo tyto reklamní panely zachovat i přes veškeré platné zákazy reklamy poblíž silnic. Ne ve všech španělských regionech se následně tyto reklamy setkávaly s nadšeným přijetím. Přechod z billboardu na národní symbol znamenal zejména to, že v některých regionech, např. v Katalánsku, se tyto velké reklamní plochy začaly ztrácet nebo musely čelit vandalským útokům. V celém Španělsku je těchto osborneovských býků ještě takřka stovka, v Katalánsku již žádný.


Katalánský osel na pozadí katalánské vlajky, dnes typický symbol katalánské nezávislosti.

Na počátku 21. stol. tak v katalanistických kruzích vznikla potřeba najít podobný protisymbol.  Zatímco býk představuje sílu a moc, osel je zase symbolem míru a nesmírné houževnatosti. Přesná historie, jak se oslí symbolika Katalánskem šířila, zatím není úplně známá, víme však, že roku 2000 vytvořil santcugatský výtvarník Eloi Alegre obrázek s názvem El Ruc de la Floresta, který později po mírné úpravě použili dva mladíci z Banyoles, Jaume Sala a Àlex Ferreiro, pro kampaň Planta't un burro, která měla být reakcí na zmiňovaného osborneovského býka a zároveň snahou upozornit na vymírání tohoto jedinečného plemene. Katalánský oslík si záhy získal oblibu u širší veřejnosti a začal se kromě nálepek na vozech objevovat i ve formě potisků na ručníky, trička, šály, hrníčky... Zkrátka sázka na protisymbol se docela vyplatila, takže vám dnes kdejaký pákistánský prodavač suvenýrů na Ramble milerád prodá cokoliv s býčím i oslím designem...



Žádné komentáře:

Okomentovat