Jedním z nejcharakterističtějších znaků klubu FC Barcelona je bezpochyby jeho znak. I když se během historie jeho design trochu měnil, původní idea zůstala vždy zachována. Dnešní znak můžeme rozdělit na dvě poloviny. V té spodní je vyobrazen míč na modročerveném (blaugrana) poli - tato část představuje symboliku klubu samotného. Horní část znaku pak prozrazuje místo, které klub reprezentuje, tedy Barcelonu. Vlevo nahoře Kříž sv. Jiří, patrona Katalánska, vpravo nahoře zase tradiční katalánská vlajka se čtyřmi rudými a pěti žlutými pruhy. Kombinace těchto dvou vlajek je vlastní i oficiálnímu znaku katalánské metropole.
Historický vývoj znaku FC Barcelona (Foto: ARA) |
Nejvážnější zásah utrpěl znak po nástupu období frankismu, jež bylo charakterizováno potlačováním veškerých projevů či symbolů katalánské kultury. Jak je patrno na podobě znaku z roku 1941, došlo k přeskupení písmen FCB na CFB v souladu s pošpanělštěním názvu (Club de Fútbol Barcelona), což trvalo až do roku 1974, ale zejména ze znaku na pár let musela zmizet katalánská vlajka - došlo k redukci počtu červených a žlutých pruhů vpravo nahoře. Pro 21. století a tedy období asi největší slávy týmu v čelem s hvězdami jako Messi, Xavi či Iniesta byl od roku 2002 používán zjednodušený znak, o nějž se postaral designér Claret Serrahima.
Ke změně loga u barcelonského klubu dochází průměrně jednou za 15 let, proto nakonec není až takovým překvapením, že na podzim roku 2018 se Barça rozhodla k další kosmetické úpravě. Znak, který musí být ještě do konce října 2018 schválen na členské schůzi, se po vzoru některých dalších evropských velkoklubů uchyluje k drobnému zjednodušení a čím dál silnější digitalizaci. Mizí z něj některé černé dělící linky a větší prostor má fotbalový míč ve spodní části znaku. Především ale ze znaku mizí písmena FCB, což je vzhledem ke všem předchozím verzím relativně podstatný zásah. Jak ostatně argumentují zástupci klubu, doba je dnes jiná - v časech poslední změny ještě neexistovaly sociální sítě apod., z marketingového pohledu je tak třeba cílit na unikátnost. A tu prezentuje ona zjednodušená verze znaku (navíc zkratku FCB používá i jiný evropský velkoklub, Bayern Mnichov), ačkoliv i tady bychom našli drobný protiargument: slavný ekvádorský Barcelona Sporting Club z Guayaquilu se totiž ve svých začátcích natolik inspiroval právě v Barceloně, že kromě názvu od Katalánců okopíroval i znak. Pokud bude současný návrh schválen, na dresech by se měl objevit od příští sezony (2019/2020).
Ke změně loga u barcelonského klubu dochází průměrně jednou za 15 let, proto nakonec není až takovým překvapením, že na podzim roku 2018 se Barça rozhodla k další kosmetické úpravě. Znak, který musí být ještě do konce října 2018 schválen na členské schůzi, se po vzoru některých dalších evropských velkoklubů uchyluje k drobnému zjednodušení a čím dál silnější digitalizaci. Mizí z něj některé černé dělící linky a větší prostor má fotbalový míč ve spodní části znaku. Především ale ze znaku mizí písmena FCB, což je vzhledem ke všem předchozím verzím relativně podstatný zásah. Jak ostatně argumentují zástupci klubu, doba je dnes jiná - v časech poslední změny ještě neexistovaly sociální sítě apod., z marketingového pohledu je tak třeba cílit na unikátnost. A tu prezentuje ona zjednodušená verze znaku (navíc zkratku FCB používá i jiný evropský velkoklub, Bayern Mnichov), ačkoliv i tady bychom našli drobný protiargument: slavný ekvádorský Barcelona Sporting Club z Guayaquilu se totiž ve svých začátcích natolik inspiroval právě v Barceloně, že kromě názvu od Katalánců okopíroval i znak. Pokud bude současný návrh schválen, na dresech by se měl objevit od příští sezony (2019/2020).
Žádné komentáře:
Okomentovat