19. 12. 2021

La Marató de TV3

La Marató de TV3 je televizní pořad, který letos již potřicáté uvede katalánská veřejnoprávní televize TV3. Jde o klasický charitativní projekt ve stylu českého Pomozte dětem, francouzského Téléthonu apod., které se vysílají i na dalších televizích v mnoha zemích světa. Zajímavé je, že Katalánci mají pověst lakomců, ale v přepočtu na obyvatele jsou často vůbec nejsolidárnějším národem co se podobných televizních benefičních programů týče. Pořad byl poprvé vysílán v roce 1992, kdy se během šestihodinové kampaně podařilo vybrat něco přes 1 200 000 €. Od té doby se koná pravidelně vždy poslední předvánoční neděli. Každý ročník této benefiční akce je věnován výzkumu konkrétní skupiny nemocí a boji s ní. Katalánci tak během uplynulých tří dekád mohli přispět na výzkum boje proti leukémii, rakovině, cukrovce, degenerativním onemocněním a v minulém ročníku (2020) i proti covidu. Od roku 2005 je součástí akce též El disc de la Marató se slavnými melodiemi přezpívanými do katalánštiny či vlastními songy účinkujících umělců. Už jeho zakoupením může člověk přispět. Za svůj společenský přínos byla akce roku 2016 odměněna Creu de Sant Jordi, druhým nejvýznamnějším oceněním katalánské vlády.

Za 30 let se na moderování tohoto známého pořadu vystřídala už pěkná řádka osobností... (Foto: TV3)

Během již zmiňovaných třiceti ročníků La Marató se podařilo vybrat více než 215 000 000 € (tedy více než 5,5 miliardy CZK). Poměrně často se v tematických ročnících střídají známé choroby jako rakovina, cukrovka, Alzheimer, Parkinson, RS, srdeční či plicní onemocnění nebo mentální potíže (ty jsou tématem letošního ročníku); poslední dobou dostala větší prostor i vzácná onemocnění jako např. nemoc motýlích křídel. Jen párkrát v historii se vybíralo na něco jiného - v roce 2012 kvůli ekonomické krizi TV3 vyhlásila sbírku na boj s chudobou a sociálním vyloučením, v roce 2020 se centrem zájmu stal logicky covid. Pořad se těší tradičně vysoké sledovanosti. Večerní část programu přitáhne k obrazovkám tradičně několik set tisíc lidí (obvykle 15-20% všech diváků u obrazovek), od roku 2012 se prakticky vždy podaří vybrat 10 a více milionů €. Přispívat je možno jednak na speciální telefonní linky v průběhu celého dne (dnes už to jde samozřejmě i přes internet), obvykle se však v daný den pořádá i mnoho kulturních či sportovních akcí, jejichž výtěžek se přičítá k vybrané částce.

Žádné komentáře:

Okomentovat