Alespoň k "plnoletosti" to dotáhla nejoblíbenější jízdenka barcelonské hromadné dopravy. Brutální zásah politiků však z populární "T-10" již brzy učiní jen další z řady sběratelských suvenýrů. Jaká je ale historie tohoto barcelonského symbolu? A proč musí ustoupit nově navržené jízdence "T-Casual"?
Ačkoliv se to mnoha místním i návštěvníkům katalánské metropole zdá samozřejmé, k jednoduchosti dnešního cestování po barcelonské metropolitní oblasti přispělo až vytvoření jediné jízdenky, společné pro všechny ve městě působící dopravce. Nešlo přitom o nic jednoduchého. Snaha o sjednocení byla postupná a trvala několik let. Ještě na konci minulého století museli obyvatelé a návštěvníci Barcelony používat několik různých typů jízdenek pro různé typy městské a příměstské hromadné dopravy. V té době sice již nějakou dobu existovaly varianty jízdenek na 10 či více jízd, avšak nikdy neplatily na autobusy, metro, příměstské vlaky a tramvaje zároveň. Byly to ještě jízdenky štípací, až později během 90. let 20. stol. byl do barcelonské dopravy postupně zaveden dnešní typ papírových jízdenek s magnetickým proužkem. V roce 1997 vzniklo konzorcium ATM (Autoritat del Transport Metropolità), odkud se začala plánovat velká revoluce v barcelonské MHD.
K té došlo 15. ledna 2001, kdy byla k několika dalším již fungujícím jízdenkám (bitllet senzill, T-Mes, T-Dia) oficiálně zavedena i dokonalá T-10. Ta nabízela 10 jízd ve kterémkoliv z integrovaných dopravních prostředků v celé metropolitní zóně, a to bez nutnosti jízdenku při přestupech měnit nebo kupovat další. Cena prvních T-10 byla ještě v pesetách, neboť eura začala ve Španělsku platit až k 1. lednu 2002. T-10 se velmi rychle stala nejpoužívanějším klíčem k barcelonské hromadné dopravě. Kromě jasné výhodnosti (v roce 2002 stála 5,60 €, tedy 0,56 € za jednu jízdu, zatímco jednorázová jízdenka stála 1,00 €) patřila k jejím výhodám možnost libovolných přestupů v celé integrované síti v určitém časovém limitu a také možnost použít jednu jízdenku i pro cestu více osob naráz. Úspěch integrace potvrdil i rychlý růst počtu zákazníků. Zatímco v roce 2001 bylo v dopravních prostředcích v Barceloně a okolí podniknuto přes 755 milionů cest, v roce 2002 to bylo již 800 milionů a vloni byla poprvé v historii pokořena miliarda cest v rámci ATM. Kromě určité stagnace během ekonomické krize je tento trend jednoznačně rostoucí. Barcelona má nepochybně jeden z nejlepších systémů MHD na jihu Evropy a ve srovnání s některými jinými západoevropskými metropolemi je barcelonská doprava finančně dostupnější.
Obliba T-10 se dá vysvětlit jednoduše. Mnoho místních obyvatel pro svůj běžný život až tak časté přesuny MHD nepotřebují, pravidelně je tak absolvují spíše v případě cest do práce nebo do školy. To znamená, že se jim často nevyplatí některá z měsíčních či déle fungujících jízdenek. Zejména lidé z měst v okolí katalánské metropole tuto jízdenku využívali podobným způsobem. Naprosto ideálně fungovala tato jízdenka i pro turisty. Například při cestě na letiště je T-10 prakticky nenahraditelná, neboť díky této jízdence bylo možné cestu tam i zpět absolvovat jen s použitím dvou jízd, tedy přibližně za 2 €, zatímco s využitím jednorázových jízdenek se v takovém případě dostáváme k 9-10 eurům. Že je celá změna namířena zejména proti turistům, je jasné třeba i ze skutečnosti, že 24hodinová jízdenka (T-Dia) se dočkala nejvýraznějšího zdražení, a to o celých 22 % (z 8,60 € na 10,50 €).
Nyní se zdá, že 19. narozeniny už nejoblíbenější jízdenka v katalánské metropoli neoslaví. Místní úřady ji od 1. ledna 2020 hodlají nahradit novou jízdenkou s názvem T-Casual. Kromě ztráty názvu plánovaná změna přináší zejména brutální zdražení. Cena T-10 se sice v průběhu let měnila prakticky neustále, vždy to bylo ale jen o desítky centů. Kvůli ekonomické krizi se cena dokonce v některých letech ani nehýbala, případně dokonce klesala. Až v roce 2018 podruhé v historii prolomila hranici 10 € za lístek. Nicméně zatímco aktuální T-10 pro jednu zónu stojí 10,20 €, od 1. ledna 2020 bude T-Casual, její následnice, stát hned 11,35 € - takový prudký nárůst tu ještě nebyl. Když si tento nárůst dosadíme třeba i do kontextu zvyšování platů předních manažerů barcelonského dopravního podniku (např. ten současný, zvolený do funkce letos, si zvýšil plat o 34 % oproti svému předchůdci, ze 112 000 na 150 000 € ročně), tím větší ostuda to je. Zajímavá diskuze se strhla i ohledně skutečnosti, že zatímco T-10 bylo možné využít naráz více osobami (tedy označit ji třeba dvakrát za sebou s tím, že jediný fyzický lístek tak postačila dvěma osobám), u nové T-Casual to již nepůjde. Tento argument však v praxi příliš neobstojí, neboť podle průzkumů ATM jízdenku takto používalo jen 6 % lidí. Nutno dodat, že mnoho obyvatel či návštěvníků katalánské metropole o této možnosti T-10 ani neví...
Tak či onak je změna použití, názvu i ceny milované "Té-Desítky" krokem špatným směrem. Nutno dodat, že Barcelonu do dvou let pravděpodobně čekají další, poněkud hlubší změny v systému cestovních lístků. Do provozu by již v roce 2021 či 2022 měla být uvedena tzv. T-Mobilitat, digitalizovaná verze jízdenky, kde se bude cena odvíjet pouze od ujeté vzdálenosti a frekvence používání. Takto to ostatně funguje již v mnoha evropských městech.
K té došlo 15. ledna 2001, kdy byla k několika dalším již fungujícím jízdenkám (bitllet senzill, T-Mes, T-Dia) oficiálně zavedena i dokonalá T-10. Ta nabízela 10 jízd ve kterémkoliv z integrovaných dopravních prostředků v celé metropolitní zóně, a to bez nutnosti jízdenku při přestupech měnit nebo kupovat další. Cena prvních T-10 byla ještě v pesetách, neboť eura začala ve Španělsku platit až k 1. lednu 2002. T-10 se velmi rychle stala nejpoužívanějším klíčem k barcelonské hromadné dopravě. Kromě jasné výhodnosti (v roce 2002 stála 5,60 €, tedy 0,56 € za jednu jízdu, zatímco jednorázová jízdenka stála 1,00 €) patřila k jejím výhodám možnost libovolných přestupů v celé integrované síti v určitém časovém limitu a také možnost použít jednu jízdenku i pro cestu více osob naráz. Úspěch integrace potvrdil i rychlý růst počtu zákazníků. Zatímco v roce 2001 bylo v dopravních prostředcích v Barceloně a okolí podniknuto přes 755 milionů cest, v roce 2002 to bylo již 800 milionů a vloni byla poprvé v historii pokořena miliarda cest v rámci ATM. Kromě určité stagnace během ekonomické krize je tento trend jednoznačně rostoucí. Barcelona má nepochybně jeden z nejlepších systémů MHD na jihu Evropy a ve srovnání s některými jinými západoevropskými metropolemi je barcelonská doprava finančně dostupnější.
Obliba T-10 se dá vysvětlit jednoduše. Mnoho místních obyvatel pro svůj běžný život až tak časté přesuny MHD nepotřebují, pravidelně je tak absolvují spíše v případě cest do práce nebo do školy. To znamená, že se jim často nevyplatí některá z měsíčních či déle fungujících jízdenek. Zejména lidé z měst v okolí katalánské metropole tuto jízdenku využívali podobným způsobem. Naprosto ideálně fungovala tato jízdenka i pro turisty. Například při cestě na letiště je T-10 prakticky nenahraditelná, neboť díky této jízdence bylo možné cestu tam i zpět absolvovat jen s použitím dvou jízd, tedy přibližně za 2 €, zatímco s využitím jednorázových jízdenek se v takovém případě dostáváme k 9-10 eurům. Že je celá změna namířena zejména proti turistům, je jasné třeba i ze skutečnosti, že 24hodinová jízdenka (T-Dia) se dočkala nejvýraznějšího zdražení, a to o celých 22 % (z 8,60 € na 10,50 €).
Nyní se zdá, že 19. narozeniny už nejoblíbenější jízdenka v katalánské metropoli neoslaví. Místní úřady ji od 1. ledna 2020 hodlají nahradit novou jízdenkou s názvem T-Casual. Kromě ztráty názvu plánovaná změna přináší zejména brutální zdražení. Cena T-10 se sice v průběhu let měnila prakticky neustále, vždy to bylo ale jen o desítky centů. Kvůli ekonomické krizi se cena dokonce v některých letech ani nehýbala, případně dokonce klesala. Až v roce 2018 podruhé v historii prolomila hranici 10 € za lístek. Nicméně zatímco aktuální T-10 pro jednu zónu stojí 10,20 €, od 1. ledna 2020 bude T-Casual, její následnice, stát hned 11,35 € - takový prudký nárůst tu ještě nebyl. Když si tento nárůst dosadíme třeba i do kontextu zvyšování platů předních manažerů barcelonského dopravního podniku (např. ten současný, zvolený do funkce letos, si zvýšil plat o 34 % oproti svému předchůdci, ze 112 000 na 150 000 € ročně), tím větší ostuda to je. Zajímavá diskuze se strhla i ohledně skutečnosti, že zatímco T-10 bylo možné využít naráz více osobami (tedy označit ji třeba dvakrát za sebou s tím, že jediný fyzický lístek tak postačila dvěma osobám), u nové T-Casual to již nepůjde. Tento argument však v praxi příliš neobstojí, neboť podle průzkumů ATM jízdenku takto používalo jen 6 % lidí. Nutno dodat, že mnoho obyvatel či návštěvníků katalánské metropole o této možnosti T-10 ani neví...
Tak či onak je změna použití, názvu i ceny milované "Té-Desítky" krokem špatným směrem. Nutno dodat, že Barcelonu do dvou let pravděpodobně čekají další, poněkud hlubší změny v systému cestovních lístků. Do provozu by již v roce 2021 či 2022 měla být uvedena tzv. T-Mobilitat, digitalizovaná verze jízdenky, kde se bude cena odvíjet pouze od ujeté vzdálenosti a frekvence používání. Takto to ostatně funguje již v mnoha evropských městech.
Žádné komentáře:
Okomentovat