19. 9. 2016

Proč jsou barcelonské taxíky žlutočerné?

Prapočátky moderní taxislužby můžeme situovat do druhé poloviny 19. stol. V roce 1891 byl vynalezen taxametr a o pár let později už ulice světových metropolí brázdily první motorové taxíky. V Barceloně druhé poloviny 19. stol. zaznamenaly taxislužby velký rozvoj, neboť město se v tu chvíli začalo řádně rozrůstat, a tak se počet potenciálních zákazníků zvyšoval každým dnem. Ostatně první barcelonská vyhláška upravující nějakým způsobem provoz taxi pochází z roku 1864.

Nicméně historie charakteristických žlutočerných barcelonských taxíků se začíná psát až o několik desítek let později. První taxíky v dnešním slova smyslu se v barcelonských ulicích objevily poprvé okolo roku 1910. O dva roky později začal jistý Martín Vidal Pedrola se svým Fiatem 12 HP pravidelně stávat na rohu ulic Aribau a Diputació, čímž se stal prvním místním soukromým podnikatelem v tomto oboru. Mnoho podobně smýšlejících ho záhy napodobilo. Proto již roku 1919 vznikla první organizace sdružující soukromé taxikáře a v roce 1924 vydala barcelonská radnice první vyhlášku regulující specificky tuto formu podnikání. Povinností bylo používání taxametru a vozy musely být označeny barevnými pruhy (bílý, červený, žlutý, modrý), aby bylo zákazníkovi na první pohled jasné, jakou cenu bude platit.

V souvislosti s pořádáním Světové výstavy v roce 1929 nastal v Barceloně ohromný taxíkářský boom. Po katalánské metropoli jich v té době jezdilo okolo 4 000. To taky přineslo cenovou válku a různé podloudné praktiky, takže radní museli opět jednat. Roku 1934 tak stanovili jedinou cenovou hladinu, a to na úrovni tehdejšího žlutého pruhu, a zároveň rozhodli standardizovat a sjednotit všechny taxikáře pod společné barvy, jimiž se staly právě žlutá a černá. Díky tomu se dnes barcelonské taxíky staly jedním ze symbolů města, neboť oproti řadě svých evropských kolegů mají skutečně výraznou a snadno zapamatovatelnou barevnou kombinaci. Dodejme, že v současnosti je v Barceloně uděleno asi 10 500 licencí, tedy přibližně podobný počet žlutočerných vozů můžete potkat i v ulicích katalánské metropole. Další licence se neudělují. Barcelona sice není jediným městem s taxíky v těchto barvách, avšak museli bychom se vydat až na opačnou stranu světa, abychom se v nich mohli svézt, a to konkrétně do argentinského Buenos Aires nebo chilského Santiaga.

Více informací:

Žádné komentáře:

Okomentovat