Před nějakou dobou jsme tu měli článek o legendárním podniku Els Quatre Gats, v němž se na přelomu 19. a 20. století scházeli katalánští umělci a intelektuálové. Celý podnik byl tak trochu inspirován slavnější pařížskou kavárnou Le Chat Noir. Inspirace ale byla v mnoha detailech důkladná, o čemž svědčí i dva přední časopisy katalánského modernisme - Quatre Gats a Pèl & Ploma.
QUATRE GATS
Pařížská Le Chat Noir totiž po několik let vydávala svůj vlastní časopis, jehož hlavním záměrem byla větší propagace kavárny. Tím se inspiroval i majitel Els Quatre Gats, Pere Romeu. Romeu založil časopis Quatre Gats právě s ohledem na větší prestiž, kterou to podniku mělo přinést. O chod periodika se starali dva pravidelní štamgasti - Ramon Casas měl na starosti výtvarnou stránku věci, zatímco Miquel Utrillo se staral o texty. Quatre Gats se zároveň stal výbornou platformou pro známé i začínající umělce, protože jim umožňoval publikovat texty či ilustrace. Byl to týdeník, každé vydání sestávalo ze čtyř stran. Dlouhý život však Quatre Gats neměl. První číslo vyšlo v únoru 1899, poslední (č. 15) spatřilo světlo světa 25. května toho samého roku. I přesto se časopis stal důležitým referentem celého katalánského modernisme. S jeho zánikem se navíc zrodil časopis ambicióznější a poněkud trvalejší: Pèl & Ploma.
PÈL & PLOMA
S koncem Quatre Gats vlastně až k tak velké změně nedošlo. Hned 3. června 1899 vyšlo první číslo Pèl & Ploma ("Štětec a pero"), které se od předchozího periodika příliš nelišilo. Časopis změnil vedení - tentokrát byl exkluzivní záležitostí Ramona Casase a Miquela Utrilla. Casas časopis financoval a staral se o drtivou většinu ilustrací, zatímco Utrillo měl na starosti veškeré texty. Ramon Casas sledoval vydáváním Pèl & Ploma především dva cíle. Tím prvním bylo dostat na katalánský trh časopis, který by se podobal co nejsvobodnějším uměleckým periodikům, jež tehdy vznikala ve Francii či v Anglii. V celém Španělsku nic takového neexistovalo, protože umělci často neměli dostatečnou volnost kvůli závislosti na editorovi/majiteli časopisu. Jelikož zde byl majitelem a sponzorem právě Casas, takové problémy odpadly. Zároveň katalánský malíř časopis využil jako propagaci vlastních děl, jelikož jen občas se na stránkách Pèl & Ploma objevovaly ilustrace ostatních katalánských umělců té doby. Casas si od toho sliboval více zakázek a větší proslulost. Většina textů byla v katalánštině, často se ale objevovaly články ve francouzštině či španělštině.
Historie časopisu se dá rozdělit do tří etap. V etapě první (čísla 1 - 44) se jeho podoba ani formát příliš nelišily od Quatre Gats a časopis stále vycházel jako týdeník. Od čísla 45 (duben 1900) vycházel jako čtrnáctideník. Radikální změna přišla až ve třetí etapě (od čísla 77, červen 1901), kdy se z Pèl & Ploma stává měsíčník, prezentuje se v luxusnějším vydání a počet stránek vzroste na 32. Celkem vyšlo 100 čísel Pèl & Ploma, poslední v prosinci 1903. Miquel Utrillo pak od února 1904 vydává časopis Forma, který je historickým pokračovatelem obou předchozích. Celkem vyjde 26 čísel, poslední roku 1908.
Historie časopisu se dá rozdělit do tří etap. V etapě první (čísla 1 - 44) se jeho podoba ani formát příliš nelišily od Quatre Gats a časopis stále vycházel jako týdeník. Od čísla 45 (duben 1900) vycházel jako čtrnáctideník. Radikální změna přišla až ve třetí etapě (od čísla 77, červen 1901), kdy se z Pèl & Ploma stává měsíčník, prezentuje se v luxusnějším vydání a počet stránek vzroste na 32. Celkem vyšlo 100 čísel Pèl & Ploma, poslední v prosinci 1903. Miquel Utrillo pak od února 1904 vydává časopis Forma, který je historickým pokračovatelem obou předchozích. Celkem vyjde 26 čísel, poslední roku 1908.
Žádné komentáře:
Okomentovat